Dag 1:

Vi lander i Las Vegas ved aftentide, og skal lige forbi biludlejningen og hente den store SUV inden vi formentligt godt trætte lander på hotellet. Las Vegas bliver vores udgangspunkt for en “monumental” tur i rundt i de fedeste national- og stateparks i Nevada, Utah, Colorado og Arizona. Vi får også lige en “fod” ind i New Mexico når vi besøger Four Corners Monument.

Dag 2:

Første dag tager vi dog det med “ro” og kører kun 1 tur i Premium Outlet, så der skal lige shoppes igennem inden roadtrippet for alvor starter, og så er der ligesom lidt ro på Helle, så kan Morten “bestemme” de næste mange dage. Der er 2 Premium Outlets i Las Vegas, og vi tjekker deals ud når vi lander derovre og ser om der skulle være forskel på tilbudende i de butikker som vi primært skal besøge.

Ruten rundt i Nevada, Utah, Coloroda, Arizona og tilbage til Nevada bliver som skitseret:

Dag 3: 297 km Las Vegas til Zion National Park (Springdale) via Valley Of Fire State Park

Vi kører fra Las Vegas til Zion National Park. Ruten bliver omdirigeret en smule i forhold til korteste rute da der ikke er så langt til Zion National Park. Derfor kører via Valley Of Fire State Park, hvor der også bliver tid til at komme ud og hike på et par småture, hvor Atlatl Rock og Rainbow Vista er blevet anbefalet af andre der har besøgt parken. Men vi tjekker ud ved Visitor Centret hvad vi har lyst til og mulighed for på dagen. Vi kører derefter til hotellet i Springdale, som ligger 5 minutters kørsel fra indgangen til Zion National Park, hvilket bliver en fordel næste morgen, hvor vi skal ind i Parken så tidligt som muligt for blandt andet at undgå kø, og for at få parkeringsplads.

Dag 4: 120 km Springdale – Panguitch

Her starter vi dagen med at køre de få km ind til Visitor Centret i Zion og parkerer bilen. Derefter tager vi den gratis shuttelbus ind på Scenic Drive (der må ikke kører biler på Scenic Drive i højsæsonen), hvor der også bliver tid til at komme ud og hike et par gange et par gange. På vejen ud af østindgangen som er en ufattelig smuk rute (vi kørte den i 2014, dog modsatte vej), tager vi turen op på Canyon Overlook Trail. Det er en overkommelig gå tur på 1,6 km. Når vi er færdige med Zion kører vi nordpå i 120 km til en lille mellemstation i Panguitch, for at gøre køredagen kortere dagen efter, og der spares også lidt moneter ved at bo et stykke væk fra Zion og Bryce, og Bryce skal vi jo ikke genbesøge, da vi havde masser af tid der i 2014.

Dag 5: 210 km Panguitch – Torrey via Scenic Highway 12

Denne dag skal vi egentlig bare fra A – B. Men det bliver alligevel ikke bare en dag på vejen, da vi skal køre på (efter sigende) en af de smukkeste highways i USA. Og da ruten ikke er så lang skulle der gerne blive god tid til at improvisere lidt, og finde nogle fede fotostops, og måske et par små gåture. Der er blandt andet Red Canyon, hvor vi på en mindre gåtur kan få en lille miniudgave af Bryce Canyon. Derudover er der Calf Creek Falls som ligger på ruten samt Devils Garden på Hole in the rock road og det er bestemt efter billederne at se en kort hiketur værd, men vi når ikke alle 3 ting, så der skal prioriteres. Havde vi taget den direkte rute som google maps anbefaler, ville vi have blevet ført op ad en Interstate på en lidt kortere og hurtigere rute! Om aftenen bliver der forhåbentlig mulighed for at køre de ca. 10 km hen til Sunset Point i Capitol Reef Park.

Dag 6: 320 km Torrey – Blanding via Scenic Drive i Capitol Reef National Park

Dette bliver næstlængste dag på turen, da vi denne dag skal “klemme” 2 Nationalpark/State parks ind. Vi starter tidligt ud med at køre ind i Capitol Reef National Park (vi bor ikke så langt fra indgangen), for at tage en tur på Scenic Drive Der bliver måske også tid til en lille hike tur. Derefter drøner vi mod dagens destination, hvor vi kører sydpå ad Scenic Highway 95, som efter sigende skulle være lige så smuk som Scenic Highway 12. På vejen mod Blanding smutter vi en tur ind og ser Natural Bridges Monument, hvor der også hurtigt ryger 2-3 timer. Det bliver formentlig sent vi ankommer til vores hotel i Blanding denne dag, men mon ikke vi lige hopper i poolen.

Dag 7: 120 km Blanding – Moab (+ 2 x 22 km til Corona Trailhead)

Efter turens næstlængste dag bliver dagen efter så fulgt op af rundturens korteste køredag. Vi tager måske en tur i “Hole in the Rock” på vejen og Wilson Arch ligger også lige på vejen, og vi regner med at kunne ankomme ved hotellet i Moab ret tidligt efter middag. Der skal så nok lige slappes af en del timer ved poolen og evt skal der vaskes en lille omgang tøj. Om aftenen var den oprindelige plan at tage en tur i Arches National Park, som ligger få km fra Moab. Planen var at køre ind og tage hike turen til Delicate Arch, for at se solnedgangen der. Man anbefaler ikke at hike lange ture i parken midt på dagen, pga varmen, så det er nærliggende at tage denne hike tur på en kort køre dag. Hike turen er 2,4 km hver vej, og skulle være lidt hård, men skulle være det hele værd. Men på grund af vejarbejde i Arches lukker parken for trafik kl. 19.00 om aftenen fra søndag – torsdag. Og vi er der fra tirsdag til fredag morgen. Så planen er ændret til en aftentur til Corona Arch som faktisk er større end Delicate Arch, og er blevet anbefalet af drivingusa.dk

Dag 8: 2 x 40 km ind i Arches til hike points og retur

Her tager vi en morgen/formiddags hike tur i parken. Der er blandt andet en forholdvis kort hike til Double Arch, men vi besøger Visitor Centret inden vi begiver os ud. De plejer at kunne guide folk godt i forhold til den tid man har i parken. Resten af dagen kan bruges til afslapning.

Dag 9: 144 km Moab – Canyonlands National Park og retur

Her bliver der lidt mere køretid. Men i de 144 km er indregnet turen ind i parken til Grand View Point og en køretur rundt i “Island in the sky” området. Her skulle der også gerne blive god tid til en hike tur eller to. På tilbagevejen kan vi køre ad Scenic Highway 279 forbi Dead Horse State Point. Herefter kan den stå på afslapning.

Dag 10: 184 km Moab – Cortez via US 491 (tidligere US 666, Highway to Hell)

Her er det bare en tur fra A – B da der ikke er de store planer for dagen. Er vi kommet tidligt nok afsted kan det overvejes at tage en tur i Mesa Verde National Park. Men af andres erfaringer, er det bedst at komme tidligt på dagen, da der en lang tur ind i selve parken til nogle guidede tur, så den springer vi nok over og slapper af ved hotellet da vi formentlig lander tidligt.

Dag 11: 230 km Cortez – Monument Valley via Four Corners Monument og 13 Miles Mark

Vi skal heller ikke køre super langt denne dag, så der bliver god tid til en lille afstikker til Four Corners Monument, hvor man kan stå i 4 stater på én gang, inden vi ud på eftermiddagen kan “lande” i Monument Valley og gøre klar til at se solnedgangen her. Vi kommer også forbi punktet, hvor Forrest Gump stoppede sin løbetur. Og det ikoniske foto af Monument Valley skal også tages. Der bliver sikkert også tid til en tur i poolen på hotellet som ligger inde ved Monument Valley.

Dag 12: 200 km Monument Valley – Page

Vi starter helt sikkert dagen med at se solopgangen. På ruten fra Monument Valley til Page, skulle der efter sigende ikke være så meget at se, så vi tager først rundturen på cirka 30 km grusvej rundt i Monument Valley, så det er godt vi har lejet en SUV. Når vi ankommer til Page trænger bilen måske til at blive vasket, og der skal måske også vaskes den sidste omgang tøj og en tur i poolen bliver der helt sikkert også tid til.

Dag 13: 0 km

Guidet tur i Lower Antelope Canyon om formiddagen, afslapning herefter. Om aftenen kører vi den korte tur til Horseshoe Bend og tager solnedgangen der.

Dag 14: 0 km

Evt sejltur på Lake Powell i nogle timer. Eventuelt kort køretur på 30 min. til Toadstool Hoodos på Highway 89 ved Milemarker 19. Resten af dagen afslapning.

Dag 15: 541 km Page – Laughlin via Grand Canyon Lipan Point

Det bliver den absolut længste køredag, men når man lige kan få et af de smukkeste view points med i Grand Canyon på en lille afstikker, ville man da være et skarn hvis man ikke gjorde det. Frokosten kunne vi tage på burgerbaren i Seligman hvor vi kom forbi i 2014. Seligman er også en genkig værd, og er ikke noget der tager alverden af tid. Vi lander sikkert ret sent i Laughlin, afhængig af hvad tid vi er kommet fra Page, men vi har derefter 4 dage hvor vi ikke skal flytte os.

Dag 16-19 0 km (evt 129 km på formiddagstur til Oatman via et af de mere historiske Route 66 steder og retur)

Efter 12-17 Nationalparker/Monuments med mere trænger vi helt sikkert til at slappe af. Vi gjorde et kort stop på et tidligere roadtrip i spillebyen Laughlin. Det er en miniudgave af Las Vegas, og der sker ikke en skid efter sigende. Så ingen fristelser andet end pool, tennis og nogle gå ture langs Colorado River. 4-stjernet i Laughlin er booket til under 500 kr. pr. nat, hvilket holder hotelbudgettet godt nede, da det er dyrt i både Moab, Page og Monument Valley. På en af dagene bliver det dog nok til en formiddagstur til Oatman, som er en gammel guldmineby, hvor vi kan komme ud og køre på Historic Route 66, og besøge en sjov by, hvor der går løse æsler rundt i gaden. Det er en tur på nogle timer, men mon ikke alle kan lokkes med, efter et par dage ved poolen.

Dag 20 160 km Laughlin – Las Vegas

Endnu en ret kort tur til Las Vegas. Måske vi skal ramme et Outlet denne dag, da vi først kan tjekke ind på hotellet ved 15.00 tiden alligevel. Om aftenen kunne da være sjovt at besøge “det gamle/oprindelige” Las Vegas, hvor Fremont Street Experience skulle være en ret gøglet oplevelse.

Dag 21 0 km

Overnatter på Stratosphere Tower. Et hotel hvor der på toppen af hotellet er 3 sjove “forlystelser”, ud over udsigten over Vegas. Bor man på hotellet er det gratis at komme op i tårnet, hvilket ellers koster 20 USD pr. mand. Forlystelserne er der også rabatter på dagskort hvis man bor på hotellet. Det kunne være en ret syret oplevelse at prøve de forlystelser både i dagslys og i aftenlys. Hotellet ligger dog i den nordlige ende af The Strip, men den centrale Strip oplevelse havde vi jo sidst vi var der. PGA beliggenheden nordligt på The Strip, får man også en hel del for pengene, hvilket jo ikke er uvæsenligt heller.

Dag 22 Hjem

Vi skal aflevere bilen i lufthavnen kl. 18.30, så der er faktisk en god dag til rådighed for en sidste tur i Outlet eller andet.