Vi kom ud af fjerene i forholdsvis god tid – vi havde nemlig 470 km på Highways foran os. Vi spiste en hurtig morgenmad og forlod mægtige Grand Canyon. Inden vi forlod Nationalparken holdt vi dog et sidste stop ved Desert View, hvor kløften knækker mod nord. Et mægtigt syn, der også viser Colorado River nede i kløften ganske godt.

Da vi kom ud på Highwayen kom vi så højt op, at vi nogen steder kunne se “hen over” kløften. Unægtelig også et flot syn. Vi holdt også ind og så en lille kløft. Da vi steg ud af bilen blev vi mødt af et advarselsskilt, der advarede mod Rattlesnakes, Spiders, Centipeders, Scorpions med videre. Det skal dog siges at vi ikke så nogen af delene, trods stor nervøsitet i dele af familien. Ved stedet var der også et par boder hvor nogle indianer typer solgte smykker. Den slags boder var der mange af i vejsiden på dette stykke Highway.

Undervejs kom vi igennem et område kaldet Coconino Sandstone. Et meget specielt stykke natur. Så nærmede vi os Marble Canyon, hvor ruten fulgte hen langs den, og vi skulle ”desværre” syd om den. Der var ikke andre muligheder, men det var nu også en flot rute. Vi passerede Colorado River og havde udsyn til Vermilion Cliffs, hvor vi efterhånden nærmede os Kaibab National Forest. Et skovområde på størrelse med Sjælland, som strækker sig både nord og syd for Grand Canyon. I Kaibab National Forest kom vi op i 2400 meters højde, og nøj der var mange træer. Vi fik blandt andet et fantastisk kig ud mod Hurricane Cliffs.

Efterhånden var det også blevet tid til en tissepause for mor – det ”foregik” i en butik der solgte ”Lotto – Guns – Ammo – Beer” Sådan! Derefter kørte vi til Kanab hvor vi valgte at indtage dagens frokost på Pizza Hut. Der var vi så uheldige at de glemte os, trods det at der ikke var mange i restauranten. Vi blev noget forsinkede, men til gengæld blev frokosten gratis, og pizzaerne smagte rigtig godt. Og for første gang tog vi en boks med rester med.

Så skulle vi lige køre den sidste times tid til Bryce Canyon, hvor vi endnu engang kom forbi fantastiske bjerge. Kort før vi nåede Bryce Canyon kørte vi gennem Red Canyon. Og som navnet siger var rødt, og faktisk og ret betagende at se på. Vi nåede frem til hotellet og checkede hurtigt ind på et stort værelse. Her slappede vi så af et stykke tid og fik os en tiltrængt kop kaffe. Derefter tog vi ud og så solnedgangen – og de første glimt af de imponerende søjler og glædede os til at komme ud og hike i Parken dagen efter.